2016. március 28., hétfő

Villány 2016

Március 15-ékén általában nem utazunk messzire, mert a repülőjegyek aránytalanul drágák, és a közelben pedig nincs igazán jó idő. Kockáztattunk tehát, hátha M.o. déli csücskén kellemes a napsütés ... és az volt.

Mondhatni gasztro-túrát tettünk, de nagyrészt kerülve a nagyobb pincészeteket. Jöjjön tehát egy Villányi gyorstalpaló, aktuális és régebbi kedvenceim:

Tettye étterem: a Pécsiek nagy kedvence, nyáron a Tettyén a kertben elfogyasztani egy hűs Paulaner búzasört, és enni hozzá egy kiadós adag finom ételt. Nekem bejön. Nem érdemes a leves, második, desszert kombinációban gondolkodni. Legutóbb svábos pájslit ettem knédlivel, de a harcsapaprikás túrós csuszával is finom. Az ebéd után lehet egy jót sétálni a környéken, ki a kis kápolnáig. Majd be Pécs belvárosába.

Tenkes: ha nem Pécsre visz az utunk, akkor általában a Tenkes-ben ebédelünk a Harkányi úton, húslevesük már többször volt életmentő. Túrógombóc is kiváló. Ők sem a "fine dining" vonalat követik, házias, nagy adagok.

Mind Pécsen, mind Villányban van jó pár top100-ba befért étterem egyébként, érdemes ezt a listát is végignézni.

Bor & Étel: szerintem ebben a kategóriában a nyerők, ahol mi visszatérő vendégek vagyunk:

Szende pince: nyúl, kemencében és rétes. 5*. Aki ismer tudja hogy kajában nem tréfálok.

Blum: nagy kedvencem az öreg Blum, én a hozzá hasonló kisebb pincéket kedvelem Villányban, jó vendéglátás és a borok is finomak. Persze meglátogattunk már szinte mindenkit (Gere, Mayer, Günzer, Wunderlich, Sauska, Vylyan, Polgár).
Blum esetében még nagyon tetszett a Villánykövesdi pincefaluban vezetett túra, no meg persze a liba/kacsacomb is ott volt a szeren a borok mellett.

Szállásügyben mi most a Vojtek panzióban szálltunk meg, abszolút rendben volt. Bőséges reggeli, házi bor, kedves háziak. Utolsó nap lelátogattunk a pincébe is végigkóstoltuk a szortimentet.

Mivel Villányt már oda vissza ismerte Mindenki a társaságból, így úgy döntöttünk átnézünk a horvát határ túloldalára. Baranya megye fele sajnos ugyanúgy Trianon áldozata lett mint Erdély, elég sok honfitársunk él a határ túloldalán.

Első célpontunk a Kopácsi rét volt, ami egy ártér, lehet egy pallórendszeren sétálni, sok madarat fényképezni és az egyik nagyobb tavon hajózni is. Szerintem megér egy kis utazást.

A közelben több jó étterem van, pl. Kormorán. De mi a Csúzsai (Suza) Kovács csárdát választottuk több okból is. Egyrészt messze földön híres a halászléjük, ami mindig frissen készül 50 perc alatt és tényleg megnyaltuk a tíz újjunkat utána. Már a háti gyufatésztával és a hallével jóllaktunk volna, és aztán jött még a finom halhús, csuka - ponty - harcsa - kárász vegyesen.

A másik ok, hogy 500 m-re található a Kollár pince, amely az aznapi borkóstolónk helyszíne volt. Nyugodtan mondhatom hogy felveszik a versenyt a Villányi borokkal, sőt. A Frankovka (Kékfrankos) ízlett nekem a legjobban. A kóstolóhoz kínált kulen, vadszalámik, sonka stb. pedig iszonyatosan finomak voltak és a vendéglátás pedig pazar.

Utolsó előtti napunkon, ledolgozandó a rengeteg kalóriát amit magunkhoz vettünk, túráztunk egy jót. Villányból indultunk a kék túrán, amely 6 km után épp a Vylyan teraszához visz (Kisharsány). A túra nagyon kellemes, jól kitáblázott (miután megtaláltuk a kéket :) - mi kicsit bolyongtunk a szőlőben). Először tehát szőlők között vezet, majd egy szép erdei részen át felvisz a gerincre, ahonnan már Kisharsány is látszódik. Innen megint szőlők között haladunk a Vylyan-ig.

Villány- Kisharsány kéktúra

Némi bor és hideg élelem magunkhoz vétele után folytattunk utunkat Palkonyára (még 4-5 km), szép rálátással a Palkonyai körtemplomra. A pincefaluban egy rozéfröccs mellett vártuk meg a fuvarunkat haza Villányba.

Palkonya

Palkonya - pincefalu

Pazar hétvége volt. Bobek recommended. További ajánlott pincék: Riczu-Stier, Mayer, Linbrunn, Bakonyi, Janus).