2013. május 25., szombat

Muraköz, Jeruzalem borvidék

2013 március 15-én Muraközbe mentünk volna egy háromnapos hétvégére, de - utólag azt mondom - szerencsére az időjárás közbeszólt. Annyiban "szerencsére" csak, hogy a Pünkösdi ismétléskor, egy sokkal jobb kirándulást tudtunk tenni. A természet már mindenhol zöldben pompázott, az autópálya mellett meg szinte pipacstengerek hullámoztak.
Három országon keresztül bóklásztunk, bár ha ezt a túrát egy évszázada tesszük akkor végig Magyarországon jártunk volna. Annak is egy igen szép vidékén.

A Mura vidéke - környéke volt a fő célpontunk, Lendva központtal, három 1-1 napos egységre bontva:
    1. nap: Horvátország: Trakoscan - Varasd / Varazdin - Csáktornya / Cakovec
    2. nap: Szlovénia: Jeruzalem borvidék / Muraköz
    3. nap: Magyarország: Őrség

A Cuk borház egyik házikója a Lendvai szőlőhegyen
Szállásunk a Lendvai Cuk borházban volt, amely igen-igen kíváló választásnak bizonyult. A kilátás páratlan a Lendvai szőlőhegyről, a szobák szépen felújítottak, a vendáglátóink végig vidámak, jókedvűek, a reggeli pazar, és bőséges, a borkostoló a vacsorával kiváló hangulatú,  a boraik is jók, a Hadik vére egészen kíválló ... meg is ittunk pár üveggel.

A Cuk családnak a borház mellett Bánután egy gazdasága is van, az onnan származó finomságok képezik a vendéglátás alapját. A skót felföldi marhák húsából készített vastag-, vékonykolbász, sonka, disznóhúsból készített vindős hús, vágott zsír, házi ajvár, almalé, baracklé, lekvárok...isteni finomak...

Lendva központjából a templom mellett felkanyarodva a kis szőlőutakon még pár kilométert kell haladni, és páratlan környezetben a legmagasabb ponton találjuk a borházat.

Kilátás a Cuk borházból

Lendvai szőlőhegy kis hegyi utcái

I. Horvátországi túra

Trakoscan

Első célpontunk a Trakoscáni kastély volt, ami kb. 300 km-re van Budapesttől. Varasdnál kell az utópályáról lehajtani 15 kuna volt az autópályadíj. Innen a hegyek felé még 45-50 km-et kell haladni. A kastélynak sok magyar tulajdonosa volt, ahogy a képtárban lévő családfákról kiderül. A belépő 30 kuna, ezért egy szépen berendezett kastélyt látogathatunk meg. Két teraszról jó képeket lehet készíteni a környező tájról és kastély melletti tóról is.
A másik lehetsége program, hogy a tavon vizibiciklizünk, vagy pedig körbesétáljuk (kb. 1,5 órás program). A tó túlpartjáról jó képeket lehet csinálni a várkastélyról, ezt ne hagyjuk ki.
Trakoscan-i kastély a tópartról
Ezután már a szállásunk felé haladtunk, Varasdon egy rövid városnézés még belefért a programba. Nagyon szép kisváros, jól megőrzőtt belvárosi résszel, barokk épületekkel. Varasd nevét a magyar "város" szóból kapta. Zágrábtól 81 km-re, északra fekszik, a Dráva partján. A 41 ezres lakossággal rendelkező Varasd első említése III. Béla magyar királyhoz kötődik, aki egy 1181-es oklevélben "emlékezett meg" a közeli termálfürdőkről. Varasd Corvin János birtoka is volt. Nagyon szép épület még a Galerija starih i novih majstora galéria a rokokó-stílusú Sermage-palotában kapott helyet, 3000 kép tekinthető itt meg, horvát, és külföldi mesterektől.
Varasd / Varazdin vár

Csáktornya lett volna a következő célpontunk, de hat órától a Muraszerdahelyi (Murska Sredisce) Cimper sörfőzdében már vártak minket, így ezt most kihagytuk.

Varasd / Varazdin utcakp
Csáktornya helyén a római korban az Aquama (Nedves Város) nevű katonai helyőrség és légiós tábor állt. A 13. században épült meg az első, még fából készült erődítmény, amit később Csáki toronynak neveztek. Az első írásos feljegyzés a városról 1328-ból származik. Csáktornya jelentős gazdasági és kulturális fejlődést 1547-ben kezdődött, amikor a vár a Zrínyi család tulajdonába került. Zrínyi György 1579. május 29-én Csáktornya és a környező falvak lakóinak különleges kiváltságokat adományozott, ennek egyik, igen fontos következménye az volt, hogy elindulhatott a szabadkereskedelem. Május 29-ét a mai napig a “Város Napja”-ként ünneplik Csáktornyán.
A Zrínyik korában a vár főúri pompában ragyogott, a család meglehetős jólétben élt. A költő Zrínyi Miklós itt írta a Szigeti veszedelmet, és itt hunyt el 1664-ben, egy rosszul sikerült vadkanvadászaton szerzett sebesülése miatt.

Cimper

Horvátországban Muraszerdahelyen található sörfőzde, hostel, étterem komplexum, nagyon közel a határhoz. Helyi főzésű sörök vannak. Pár kilométerre található csak Lendvától.
Cím: Rudarska ulica 1 (proizvodni pogoni TEAM), Mursko Središće;
tel: 040 543 753; e-mail:
cimper@team.hr

Fix menüt kértünk. Kétféle leves, majd hajdinakásával - hagymás törtburgonyával tálalt sertésszűz világos sör szószban, és gibanica. Mindegyik finom volt. A Gibanica különösen ízlett: ez egy helyi különlegesség, gyakorlatilag egy rétes és egy flódni keveréke. Mákos, diós, alma és túróréteggel töltött sütemény. A rétegeket réteslapok választják el.
A vacsora után megnéztük a sör és pálinkafőzdét, és persze lehetett kóstolni is mindenből. A vacsora + látogatás, kostóló program együtt 100 kuna per fő. Szerintem megéri.

Szállásunkont Évi (Cuk) még néhány üveg borral várt minket.

II. nap: Jeruzsálem borvidék

Vasárnap egy érdekes nevű borvidékre látogattunk amely 30-40 km-re található Lendvától. Központi települése Jeruzalem egy hotelből és templomból áll. A nagyobb települések amelyek a közelében vannak Ljutomer és Ormoz. Mi ezekben nem jártunk, hanem rögtön a borvidékre mentünk, nagyon szép a táj Toscana-hoz hasonlatos.

E vidék jellegzetességei a gólyák, a termálforrások, a kitűnő borok, a kerepelő klopotecek (madárijesztők). Ormož a Muraközi dombság nyúlványai mentén, a Dráva folyó feletti természetes teraszon elterülő város. A történelmi város fontos közle¬kedési útvonalak csomópontjában található. Ez a Dráva feletti síkság már Kr.e. 2100 körül is lakott volt. Ma Ormož Szlovénia legszebb városai közé tartozik.
Jeruzalem borvidék Szlovénia

Amit a környéken ne hagyjunk az egy kis borkósotlás, és a tünka = vindős hús. A megsütött húst, kolbászt, oldalast zsírban tartósítják, isteni finom.

Fotózgatások után Jeruzalemben megálltunk, ahol a tourist info-ban szereztünk néhány infót, térképet a közeli látnivalókról. Majd gyalog átsétáltunk a Svetinje nevű település felé, ennek közelében van a Zidanica Malek pincészet, ahol megkóstoltunk 4-5 bort. A pice mellett található pár méterre a Taverna nevű étterem ahol helyi házias specialitásokat lehet kérni: pl. tünka, hajdinás rétes stb. saját boruk is van.

Jeruzalem borvidék / Zidanica Malek pincészet
Jeruzalem borvidék

Egy nagyon jó brossúra a környékről:

A késői ebéd után hazafelé vettük az utunkat. Némi tökmagolaj vásárlás után rákészültünk a Cuk család által tartott esti borkostolóra, vacsorára. Nagyon jó kis program mindenkinek csak ajánlani tudom. Keződik egy pezsgőkostolóval, amelyet karddal nyitnak kint a füvön a csodás panoráma mellett, majd a pincében meg lehet kóstolni jó pár bort, és végül a fantasztikus hidegtál, majd rétes.

Naplemente a Lendvai szőlőhegyről

III. nap: Őrség

Hétfőn meglátogattuk a Cuk család gazdaságát, szép birtok Skót felföldi marhákkal, sertésekkel. Szinte mindent maguk állítanak elő. Jól bevásároltunk sonkából, vágott zsírból, házi almaléből, kolbászból és utunkat az Őrség felé vettük.

Szentgyörgyvölgy mindössze 25 km-re található innen, ahol Csótár Rezső fazekés képzőművészhez tértünk be egy kis agyagozásra, amely a pálinkázás után rögtön meg is kezdődött. Épp elmúlt dél, és Rezső bácsi pálinkája pont helyretette az előző napi borozás után megfáradt szervezetünket.
Lehet vásárolni nagyon jó árakon cserépedényeket, amit mi is megtettünk.

Ezután a Veleméri templomot látogattuk meg. 13. századból ránk maradt, árpád kori, katolikus plébániatemplomot a fények templomának is nevezik. Kis hazánk 7 legrégebbi templomának egyike, melynek majd 750 éves freskói páratlan értékűek. Napfordulók idején varázslatos fényjelenségek jelennek meg egy-egy képmezőn. A misztikus jelenség tudatos építészeti és festészeti összmunka eredménye. Különböző energiákat lehet érezni, volt is egy sámán csoport a templomban akik szívták magukba a rejtett energiákat.

Itt egy táblán a Gó-Na komplexum hírdette ételkínálatát, és mivel délután a Bussay pincében vártak minket borkóstolóval, jobbnak láttuk megágyazni a boroknak kicsit. Nehogy abba a hibába essünk mint előző nap Adri.

A vargánya leves és a vargányás marhapörkölt dödöllével kiváló volt, no meg persze a tökmagolajos mézes vaniliafagyi is. Kicsit nehéz megtalálni a helyet, követni kell a táblákat. Kézilabda rajongóknak kötelező :)

Innen 40 km-re található visszafelé Lendva felé a Bussay pincészet. Négy órára értünk ide és egy nyolcas borkostolón vettünk részt. A doktor úr felesége és lánya fogadott Bennünket. A borok kiválóak csak ajánlani tudom a környéken járóknak, a kilátás pazar. No és persze lehet játszani Joystick-al is :)

Végigkóstoltuk a teljes sortiment-et: Olasz, Rajnai rizling, Esküvé, Sárgamuskotály, Szürkebarát, Tramini, Pinot Noir, Csóka. Mindegyik kiváló, letisztult, finom bor. Némelyik alkoholfoka meglepően magas, de egyáltalán nem volt zavaró.

A Bussay pince azért is célpont, mivel gyakorlatilag végig autópályán jutunk le Hozzájuk.Felhajtottunk az M70-esre, és villámgyorsan Budapesten voltunk...de közben az autópályán beleszaladtunk egy viharba, amely ilyen gyönyörű naplementét eredményezett a Balatonnál.

Naplemente a M7-esen vihar után
Összeségében egy fantasztikus jó hétvégét töltöttünk el, páratlan jó programot lehet szerintem a  környéken összeállítani, ráadásul kihagytunk egy nagy rakat látnivalót pl. Cakovec/Csáktornya, Muraszombat, Belatinci, Rakocsány, Ormoz, Hancsik borászat Dobranak-on stb.