2016. július 9., szombat

Sankt Petersburg

Egy nagyon európai várost ismertünk meg júniusban. Egy hetet töltöttünk Észak Velencéjében az úgynevezett fehér éjszakák alatt amikor alig megy le a nap Szentpéterváron.

Az utazás Orosz országba némiképpen bonyolult, vízumot kell szereznünk az útlevelünkbe, amelyhez be kellett szereznünk: fényképet (ezt volt talán legbonyolultabb), utasbiztosítást, meghívólevelet, repülőjegyet és 20 ezer forintba kerül, majd egy igénylőlapot kell kitölteni az orosz követség honlapján. Az egyik utazási irodát kértük meg hogy ezekkel intézze el a vízumunkat, mert még amúgy személyesen meg is kellene jelenni egy követségen. A meghívólevélről gondoltuk hogy nehéz lesz beszerezni, mivel magunknak foglaltunk szállást a booking-on, de szinte automatikusan küldték (de persze nem ingyen).

Sokan talán az orosz nyelv ismeretének hiánya, a nagyobb távolság és a vízumigénylés nehézségei miatt inkább utazási irodával utaznak - ami megérthető, de azért magánszervezésben is meg lehet oldani. Mi is így tettünk.

Azért az tény, hogy nem igazán beszél senki angolul, így az nagy segítség volt hogy páran tanultunk oroszul, és legalább el tudtuk olvasni a szavakat. Az éttermekben, bárokban viszont a legtöbb pincér azért jól beszélt angolul.

Az oroszos mogorvaság tetten érhető a mentalitásukban, de nem volt egy pillanat se amikor ne éreztük volna magunkat biztonságban.

Mi az AirBaltic járatával mentünk, 2,5 óra volt az út Rigáig, ahol egy óránk volt átszállni (ami bőven elég), majd onnan még 1:15 perc volt Szentpétervár. Így összességében 5 óra alatt voltunk ott. A másik lehetőség ha Bécsből megyünk közvetlen járattal. Az AirBaltic csak heti egy járatot indít viszont Rigába. Utólag belegondolva az is egy jó opció lehet hogy 5 nap Szentpétervár után még 1-2 napot eltölteni Rigában, és úgy utazni haza Budapestre.

Szállást a booking-on elég sokat lehet találni. Mi ezt választottuk:http://arkada-hotel.com/
Meg voltunk elégedve alapvetően, csak amiket említenek az értékelésekben azokat tapasztaltuk mi is. Talán azért 9.2-et nem ér ami jelenleg a Booking-on van.

Kértünk transzfert a reptérről amit 1100 RUR-ért meg is oldottak (jelenlegi árfolyam 4,5). Szóval ez kb. annyi volt mint Ferihegyre kitaxizni. Elméletileg a 39-es busszal be lehet jutni metróig, de ez nem túl nagy összeg, szerintem megéri. A helyi taxi is ennyibe kerül egyébként.

A város hatalmas. Mi a belvárosban laktunk lényegében, de még így is 2,5 km volt bejutni a Néváig. Maga a Néva is egy olyan széles folyó mint a Duna háromszor.
  • 5,1 M ember
  • 8 sávos utak
  • Csak az Ermitage-ben 6 km-et sétáltunk
  • Az egész út alatt 120 km-et gyalogoltunk.
  • Az épületek többsége a parlament háromszorosa. Egy tömböt sétálni az teljesen más nagyságrend mint itthon.
A rémhírekkel ellentétben, köszönhetően a gyenge rubelnek - kifejezetten olcsónak tekinthető: egy átlagos vodka 120 RUR, a legdrágább 250 RUR. Az ételek is olcsóbbak mint Budapesten.
A mi kedvenc helyeink és ételeink:
  • Altay vodka
  • Ivan & Maria gastropub (http://ivandamaria.bar/en/): Szirniki (brutálisan finom, mintha egy rántott krémes túrógombócot ennék tejfölös, ribizlis szósszal), Stroganoff.
  • Borscs - bárhol
  • Soljanka leves - bárhol
  • Pelmenyi, különösen itt: http://www.pelmenya.com/#_=_
  • Kaviáros - teljfölös palacsinta bárhol
  • Telemok: gyorspalacsintázó
  • Szibéria sör a Fontanka és a Nevsky sarkán, itt szárított lóhúst hoznak "nasinak" a sörhöz
  • Kvasz ital
  • Baku étterem (azerbajdzsáni)

A gasztro-élményeken kívűl persze a város is szép :)

Kihagyhatatlan látnivalók:

Ermitage: érdemes neten megvenni előre a belépőjegyet, és így egy igen hosszú sorba állást spórolunk meg. Ruhatár kötelező (táska), bent viszont lehet fényképezni. A termek egyszerűen fantasztikusak, hiszen ez a cárok régi téli palotája volt. A tárgyak alig 10%-a van kiállítva, de ezek gyakran eltörpülnek a termek szépsége mellett. Esélytelen bejárni az egészet.

Kívülről is impozáns:

Egy rövidebb nap elég a nyári palotára, Peterhof. Ha bemegyünk a palotába akkor persze a sorban állás, múzeumlátogatás megnyújthatja a túrát. Érdemes szárnyashajóval kimenni, amelyek a palota híd mindkét oldaláról indulnak, és kb. 30 perc alatt vannak kint. Az áruk 1300 RUR oda vissza. És rettentő büdösek. De cserében 60 km/h-val száguldanak a Balti tengeren (Finn öblön) keresztül.

Megérkezés utána  mólón venni kellett kb. 700 RUR-t jegyet, amellyel az alsókertbe lehet bejutni, a szőkőkutakhoz és a parkokba. Az egyéb belépőket (palota, szökőkút gépház, egyéb múzeumok) máshol és külön kell megvenni.

A palota előtt található szőkőkút rendszer francia mintára készült és fantasztikus, meg persze a palota is.

A helyiek a parkot hétvégi sétákhoz, fürdőzéshez használják.

Egy napos túrát megér a Pushkin (Tsarskoje Selo korábban) nevű falu ahol a St. Cathrine palace található, a közelben van még a Pavlov nevű hely ahol szintén egy kastély található, itt laktak a cárok, ez volt az igazi "lakópalota".
Mi ide a viator nevű céggel vitettük ki magunkat, egyrészt kikerültük a sorban állást, és ők biztosítottak egy angolul beszélő idegenvezetőt, és így nagyon sok mindent megtudtunk a kastélyokról, történelmükről. Megérte azt a kis plusz összeget. A városban több bódéból kínálják orosz cégek a buszos túrájukat, amelyek ehhez képest kicsit olcsóbbak, de nem nyújtanak ilyen színvonalas szolgáltatást.

A Cathrine / Katalin palota termei lenyűgözőek, a híres borostyán szobát kivéve bárhol lehet fotózni. A palota belsejének díszítéséhez több mint 100 kg aranyat használtak fel.

Szintén kihagyhatatlan a csatornákon történő hajózás, amely angol idegenvezetéssel 1000 RUR. És természetesen gyalog is be lehet / kell járni a várost, ami igen embert próbáló feladat. Főleg a Nevsky prospecten hömpölyög nagy tömeg.

A fehér éjszakák egyik hétvégéjén lezárják az egész belvárost és a népek a Nevsky-n vonulnak, este a fiatalok itt buliznak. Több zenekar települt ki és teremtett fesztiválhangulatot. Tök jó zenét játszottak, nekünk nagyon bejött a hangulat. Egy órakor pedig hajófelvonulás és tüzijáték van - de ehhez meghívót kell szereznünk, különben nem engednek be a lezárt részre. A fesztivált alapvetően a végzős diákoknak szervezik.

Singer ház

Fontanka river

A St. Isaac katerdrálisnak a kupolájába is fel lehet menni, ahonnan szép panoráma tárul elénk.

A szigeten található Péter - Pál erőd is kötelező látnivaló:

A vérző megváltó templomát pedig belülről is érdemes meglátogatni, sok ezer mozaikból áll az összes kép a templom belsejében:

A Néva part legszebb része az Angol rakpart, szép épületek találhatóak szemben:

Mi nem bántuk meg hogy elutaztunk Szentpétervárra, gyönyörű város, sok látnivalóval, remek hangulattal.