2013. július 16., kedd

Balaton felvidék biciklitúrák - II. rész

2013 július közepén újból biciklizni indultunk a Káli medencébe. Nem nagyon tudom megunni ezt a tájat, de azért próbáltunk új utakon tekerni.

Mivel még mindig nem igazán találni a neten jó útleírásokat, hátha az enyém a korábbi bejegyzésekkel együtt segít az útvonaltervezésben.

Szállásunk Köveskálon volt a Kővirág panzióban, ami egyben egy kiváló étterem is. Szombaton az első napi körünk után itt vacsoráztunk és tényleg nagyon jó hely. A szállás maga hangulatos, de mondjuk hiányoltam egy hűtőt a szobából (konyhát még nem is, nem főzni akartam lemenni, de mondjuk a piacokon szerzett esetenként romlandó dolgokat, és a másnapi innivalót jó lett volna behűteni) és a reggelinél is többre számítottam, mint bundáskenyér és rántotta. Ha már úton útfélen mangalica készítményeket, és jobbnál jobb kecske, tehén sajtokat lehet venni a Káli a medencében. Nem mintha jellemző lenne úgy általában a balatoni szállásokon, hogy a helyi terményeket , termékeket használnák, de pont egy ilyen helytől ahol étterem is van, és ilyen alapanyagokkal dolgoznak (+ nem volt olcsó a szállás sem) elvártam volna.
Az étterem az kiváló, arra nem lehet rossz szót mondani, életem egyik legjobb túrógombócát ettem itt (a másikat a Budapest Borbíróságon). Vacsoránál sorban álltak az emberek hogy bejussanak.
Korán érkeztünk, tekintve hogy sound is volt nagy forgalomra számítottunk. A biciklik összerakása után elmentünk a Köveskáli piacra, ami sokkal kisebb, mint a Liliomkert piac Káptalantótiban, de legalább nincs tömeg, nekem nagyon tetszett.
Caspartól vettünk boreceteket, verjus-t (citromlé helyett használtos), mustot (Ő egy Svájcból ideköltözött kedves idős úr). Egy nénitől házi tésztát, egy aranyos nénitől pedig (aki tudtommal a piac megálmodója) vettünk reggelire rétest és hókiflit. Majd elindultunk bicozni végre :)

1. Köveskál – Monoszló – Balatoncsicsó – Szentjakabfa – Óbudavár – Mencshely – Dörgicse – Balatonakali – Zánka – Révfülöp – Kővágóőrs – Köveskál
Táv 50 km (kicsit lehet kalandozgatni, úgy 55 km)
Szint: 300 m
Térképen:

Ez egy nagyon kellemes kör, de már azért sportértéke is van - attól függ mennyi idő alatt akarjuk letekerni. Monoszlóig aszfaltúton vezet, de ott a falu végén a szőlőknél a Fő utca hirtelen döngölt, kővel felszórt útra vált és Balatoncsicsóig az is marad. Ez egy kisebb pár km-es szakasz, és biciklivel jól járható. Cserébe a táj gyönyörű, szőlők, szénaboglyák, sehol egy lélek. Balatoncsicsó előtt néhány pince is kínálja magát (balra) és jobbra pedig kiváló kilátás látható a Balatonra a szőlők között.

Csicsó után benézünk Szentjakabfára, de alapvetően utunk Nagyvázsony felé tart, Óbudavár majd Mencshely következik. Itt lesz túránk legmagasabb pontja. Ezután Dörgicséig egy nagy gurulás, akár 50-60 km/h-val is lehet aki meri engedni a bicót és jók a fékei. Dörgicsén már megszomjaztunk egy jó fröccsre, két pince közül is választhatunk, amelyek egymáshoz is igen közel vannak: Pántlika borház és Dörgicsei borház, mi ez utóbbi mellett döntöttünk, és nem bántuk meg. Kiváló borok, jó ár-érték aránnyal. Tavaly kóstoltuk a Pántlikát is, az is jó.

Egyébként a környéken több kis meglátogatásra érdemes pince is van: a falvakban egy ismertető tábla jelöli ezeket számokkal. Szentantalfa környékén van talán a legtöbb, de minden faluban akad 2-3.

Máris jobban esett a fröccs után a tekerés, még mindig gurulunk egészen le Balatonakali-ig, ahol pont a bicikliúthoz érkezünk, jobbra fordulva tartunk a Balatoni körúttal egészen Zánkáig. A strandnál egy lángossal töltöttük fel raktárainkat, és Révülöpig tekerünk tovább a bicikliúton. Zánkán is ittunk egy fröcsit a lángososnál, de hát igaz a mondás ...jó borból jó a fröccs is (itt nem volt az).

Mielőtt levisz a partig a bicikliút Révfülöpön mi rátérünk a 71-esre, mivel nekünk jobbra kell majd mennünk. Mindössze 1,2 km-t kell itt megtennünk, és a zöld tábla fogja jelezni, hogy mikor kell jobbra mennünk. Közvetlenül a kereszteződésben is van egy, meg persze előtte 3-400 m-el.

Itt tehát jobbra a Káli úton Kővágóőrsig tekertünk, kisebb emelkedőt kell legyűrnünk és újra a Káli medencében vagyunk. Innen már csak pár kilométer Köveskál. Útközben el lehet tekerni a Kornyi tóhoz (pár érdekes szobor a domb tetején balra a kanyar után jelzi a helyét). Ez egy kis nádas vízfelület, sok-sok madárral, és gyönyörű kilátással a tanúhegyekre. Biciklivel is járható a kis ösvény.
Kornyi tó

Köveskálon mindig beugrunk a Kerékbárba kicsit pihenni, és egy zsíros kenyeret megenni kovászos uborkával + bodzaszörp = isteni.

Szállásunk elfoglalása után, a majdnem mellette található Káli Kövek pincészetben bevállaltunk egy 7-es borkóstolót aperitifként. Nagyon ízlettek a borok, mindegyik jellegzetes ásványos a Káli medencére jellemző. Ha erre jártok érdemes beugrani.
2. Káptalantóti – Nemesgulács – Kisapáti – Hegymagas – Szigliget – Badacsony – Káptalantóti
Táv: 30 km
Szint: kb. 150 m (?)
Térképen

Reggel a Liliomkert piacon kezdtünk, ahol brutál nagy tömeg fogadott 10 óra körül. Nem gondoltam, hogy itt ennyien vannak. Nem találtunk parkolóhelyet se, így a faluközepén álltunk meg inkább, és biciklivel mentünk vissza. update20140801 - úgy halottam ha nem megfelelő helyen parkolunk akkor szívesen büntetnek a jóemberek arrafelé...
A piacról aki nem ismerné:

A piacon sok érdekes dolgot lehet találni, amit én vettem: szörpök, gyümölcslevek, sajt Vikitől, füstölt kacsa, libamell és tonhal, őz Kánya Zolitól. Na meg amit még akarunk kolbász, szörp, málna stb.

Megpakoltuk a hűtőtáskát (ajánlott vinnni, mert így a sajtok kibírják) miután előkaptuk a bicikliket a kocsiból elindultunk tekerni.

Nemesgulács felé kell tartanunk, vagyis amikor a templomnál kanyarodik a főút ott jobbra. Szép a kilátás errefelé a Csobáncra, mindenhol szalmagurigák szétdobálva a mezőn, amit imádok fényképezni. Nemesgulácson jobbra tartunk Kisapáti és a SzentGyörgy-hegy felé, még a bazaltorgonák is látszanak messziről (gyalog Kisapátiból egy kis túra), a hegy oldalában a kis présházak – csodás a kilátás.

A falu elején a Petőfi úton balra, és a hegyet elölről meg tudjuk kerülni. Itt több pincét is találunk, ha szomjasak lennénk, mi most nem voltunk kivételesen :) így eltekertünk a Tapolcai útig ahol balra fordultunk és irány Szigliget. Ha jobbra fordulnánk akkor Hegymagasra tudnánk tekerni, erről egy másik bejegyzésben már írtam http://bobek-kirandulas.blogspot.hu/2012/05/kali-medence.html
 – itt találjuk a Szászi és Nyári pincét, mindkettő (főleg az utóbbi) fantasztikus panorámás terasszal a Badacsonyra, Balatonra. És a Tarányi présház + Lengyel kápolna. Megéri ide feljönni, bár az emelkedő nem kicsi.

Egyébként a Badacsonyi bor-busz körjárat érinti ezeket a helyeket, és főszezonban sűrűn jár. Egyszer kipróbáljuk.

Nos mi tehát Szigligetre tekertünk, a rövidebb, de meredekebb úton fel, a falun keresztül le. Ha éhesek vagyunk itt lehet enni Oszi bácsinál egy  jó halat (bent van a strandon, így belépőt kell vennünk sajna ehhez), vagy a faluban Bakos Attila kisvendéglőjében.

Visszatekertünk a balatoni bickliútig, és Tördemicen át a Római úton megkerültük a Badacsonyt. Itt is van sok pince, látnivaló. A mi célunk a Káptalantóti úton található két pince volt – először a Borbély, majd utána az Istvándy pince a Tóti hegyen. Előbbi főleg a boráért, utóbbi a bora mellett a mangalica finomságok miatt is. No meg persze a kilátás.

Az Istvándynál megint nem csalódtunk az ételben, kemencében sült mangalicatarja paprikáskrumplival, kolbászchips-el és kovászos uborkával – nyam. Meg persze előtt egy mangalica-hidegtál májassal, disznósajttal, ahogy kell. Amúgy ha megnézitek az Istvándy pince honlapját akkor a biciklis programok alatt vajon milyen linket találtok...? :)

Szerencsére már csak gurulni kellett 2,5 km-t a kocsiig és irány haza. A Vértesben még lőttünk egy napraforgós képet :)

1. Szia Robi!

Köszönöm szépen a túraleírásaidat: most készülök először a Balaton-felvidékre, nagyon jó támpontokat adsz!
    További jó bringázást nektek!