2013. november 4., hétfő

Fertő tó / Burgenland ősszel

2012 őszén az októberi hosszú hétvégén Fertőrákosra látogattunk egy kis év végi levezető pihenésre. Karesz barátommal ketten próbáltuk a lányokkal tartani a lépést.

Fertőd volt az első célpontunk ahol rövid sétát tettünk az Eszterházy kastély körül. Az utóbbi években szépen felújították. Remek őszi hangulatú képeket lehetett készíteni, az idő még egész kellemes volt.

Fertődi Esterházy kastély

Következő célpontunk, Nagycenk innen már csak 20 km, a Széchényi kastélyt már mindannyian sokszor láttunk, én például róla elnevezett középsuliba jártam :) A mellette lévő istállót és kiállítást azoban még sohasem, így arrafelé vettük az irányt. Szép, jól ápolt és hatalmas lovak találhatóak az istállóban, érdemes benézni.

Az út túloldalán lévő Babér étteremben ebédeltünk egy egész jót, a vasútállomás és múzeum mellett található, nem régóta van nyitva szerintem.

Fertőbozon át egy gyönyörű úton érkeztünk meg Balf-ra azzal a szándékkal hogy a Weninger pincében iszunk pár pohár bort, de sajnos zárva volt, így folytattuk utunkat Fertőrákos felé. Az út mellett egy kis kereszteződésnél egy pince 'ajánlgatta' magát egy kis táblán (Fényes pince), hát nosza megnézzük. Kisütött a nap is és a teraszon megiszogattunk egy - két bort. Adri és Barbara bevállaltak egy félédes merlot-t is, miután a borász felesége sokat győzködött minket hogy abban az évjáratban ez természetes úton lett ilyen (nem volt rossz de Rita meg én maradtunk a száraz vörösöknél).
Visszatérve a szőlők között kanyargó útra az egyik kanyar után "Must, Bor Most" feliratú táblára lettünk figyelmesek :) - satufék. A must frissen előttünk préselt nagyszemű illatos piros szőlőből, isteni finom (és 40 Ft / dl), bevágtunk hát fél litert (nincs már messze a szállás felkiáltással), és vettünk még négy litert estére, meg másnap is, és harmadnap is...a bácsival elbeszélgettünk, minden nap kijönnek a feleségével a Trabant kombival, szedik a csemegeszőlőt, azt és az abból készült mustot árulják. Nagyon kellemes hangulat kezdett úrrá lenni rajtam, éreztem hogy megint egy jó kirándulás veszi kezdetét.
Az út bicikliút szélességű, de nincs nagy forgalom, egy-két biciklis is akadt még. Idilli, nemsokára remélem biciklivel is visszatérhetünk mi is.
Elfoglaltuk szállásunkat a Szűts panzióban (teljes mértékben elégedettek voltunk) , majd a korábban kinézett (szállásként és étteremként is) Huber panzióba&étterembe indultunk vacsorázni. Márton nap még odébb volt, de már libanapok voltak... annyira jót ettünk, hogy végül minden este itt vacsoráztunk.

Az első esti rendelésem = sült libacomb+libamáj+savanykás szilvaszósszal+burgonyafánkkal osztatlan siker, másnap mindenki azt rendelte. Helyi borokat iszogattunk, majd hazatértünk otthoni borkészletünk pusztítása céljából, illetve vártuk Kareszt és Szabinát, akik Prágából érkeztek, kissé ködös időben, de megbízhatóan szállítva a Nakladny Hermelin és Gambrinus utánpótlást :)
Másnap nagy ködre ébredtünk, de utólag kiderült hogy ez csak a Fertő tó közelében volt jellemző, odébb utazva picit már gyönyörű napsütés fogadott minket.

Egy-két burgenlandi várat néztünk meg aznap:
  • Stadt Schlaining / Szalónak vára

Szalónak vára / Stadt Schlaining
  • Lockenhaus / Léka vára

Léka vára
  • Bernstein / Borostánykő vára: nem látogatható tudtommal.
    Bernstein felé

Bernstein távolról
Léka után Kőszeg felé jöttünk vissza, gondoltunk valamit harapunk ott. Odaérve alig találtuk parkolóhelyet, kiderült hogy szüreti fesztivál van...

Kicsit elvesztünk a forgatagban, eszegettünk iszogattunk élveztük a napsütést és a műsorokat. Megállapítottuk, hogy a bácsi mustja sokkal jobb és olcsóbb így visszatérve szállásunkra vásároltunk is némi mustot és szőlőt. Kicsit ejtőztünk, és este vacsorázni mentünk Huberhez.
Ha  már erre jártunk másnap elmentünk Parndorfba, majd a vásárlás után kedvenc környékbeli gasthof-omban kajáltunk Jois-ban a körforgalomnál (neusidler suppe+wiener schnittzel+cardinal schnitte...-kötelező menü).
Ezután kedvenc településem következett a környékén: Rust, gyönyörű napsütésben üldögéltünk a főtéren, rengeteg turista volt, mindegyik terasz és étterem tele volt. Egy pohár blaufrankisch a főtéren a megfelelő rendelés :)

Rust

Majd Kismartonban sétáltunk egyet az Eszterházy kastélynál. Itt érdemes benézni a kastéllyal szembeni vinotékába, ahol sokféle bor található és kóstolható is.

Kismartoni / Esterházy kastély / Eisenstadt

Nekünk viszont este a Fertőrákosi Jandl pincében volt foglalásunk borkóstolóra, oda tartogattunk a kapacitást.

Nagyon jó élmény volt, a borász és a fia is nagyon hozzáértő volt, nagyon jó kézműves borokat kóstoltunk. Némi harapnivaló mellé, megkóstoltunk jó pár bort. Amelyekből jól be is vásároltunk és másnap visszatértünk a szerzeményekért. Mondanám hogy féltett kincsek még a bortartómban, de már rég megittuk őket...

Nagyon kellemes Burgenlandi kirándulást tettünk, sajnos a szakadék Ausztria és a magyar oldal között ha lehet tovább nő szolgáltatásban és mindenben, bár a Fertődi kastély szépen fel van újjítva...no de mondjuk a melléképületekre nem jutott az EU-s pénzből...no de ne legyünk telhetetlenek.

1. szépen összefoglaltad, bár emlékeim szerint nem ez volt a lényeg:) szilvaszósz forever!!!must most a matematikus-fizikus feleséggel a igazán otthonos élmény volt:)

2. Traktor & Szilvaszósz, egy rockballada címe is lehetne. :)