2015. június 30., kedd

Norway

Idén Norvégiát választottuk fő célpontunknak, már régebben is terveztünk egy körutazást, de csak most valósult meg. Repülővel Oslo-ba utaztunk a Norvegian airlines-szal. A jegy ára egész kedvező volt (már legalábbis a norvég árviszonyokhoz képest) 2,5 órás út után landoltunk, a csomagátvétel után átvettük a bérelt autót az Avis-tól és 5 órakor már robogtunk az E6-oson észak felé Trondheim irányába.

Egy-két általános info:
Közlekedés:
  • A norvég utakon max 80 km/h órával lehet haladni, autópálya minimális a főváros környékén, rengeteg a 60-70-es tábla és az automata trafipax, az előzni tilost igen komolyan veszik, gyakran egy kerítés van a két sáv között. Szóval haladni nem lehet ezt az egész útra lehet vonatkoztatni. Ha pedig még kompozás és hegymászás is van az útvonalon akkor max 50 km/h-s átlagtempóval számoljunk.
  • Települések ritkán vannak, de benzinkúttal sűrűn találkoztunk ezekben. Gyakran full automata személyzet nélkül (bankkártyával működik).
  • Az utakon automata (autopass) útdíj szedő rendszer van, aminek a költségét utólag kipostázzák az embernek. A táblák jelzik hogy az adott helyen mekkora összeget számítottak fel nekünk. Bérelt autónál is behajtják (mondjuk azt nem tudom hogy külföldi autóknál hogyan?)
  • Rengeteg a komp is amelyek a közúthálózat részét képezik, sűrűn járnak és nagyok. Kamionok, lakóautók is használják.
  • Kompnál pedig már csak alagút van több, némelyik igen hosszú pl. a híres 25 km-es.
  • A forgalom közepes, és mindenki rém türelmes meg udvarias (szokatlan is volt Budapestre visszatérnem, ez itt balkán:).
  • Benzin ára 15-16 NOK/l (dízel olcsóbb).
Szóval gyors haladásra ne számítson senki. Az előttünk lévő 576 km-es (Karvag-ig) szakaszra a tervező 8 órát mutatott. Ezt egyben nem akartuk levezetni, így egy átmeneti szálláson aludtunk egyet. Egy kis kabint béreltünk, amiben a Kiwi supermarketben vásárolt lazacot sütöttük meg vacsorára.
Útközben megnéztünk egy fatemplomot Ringebu-ban.

Szállások:
  • Rengeteg kemping van, némelyik elég puritán és drága mint minden.
  • Legtöbbször hostelben szálltunk meg, vagy kemping területén bérelhető kabinban (faházban, általában saját fürdővel). Ezeken a szállásokon gyakran az ágynemű is plusz összegért bérelhető, egyben pedig még a meleg vízért is fizetni kellett, törülköző pedig jellemzően nincs benne az árban.
  • Minden szálláson (és amúgy mindenhol) beszéltek folyékonyan angolul. Júniusban elég sokan kirándultak már, rengeteg holland, német lakóautó volt a szállásokon, és buszokkal is járták az országot csoportok (de ők inkább hotelekben alszanak).
  • Egy hostel költsége (fürdőszobás private room) 700-900 NOK között van (per éjszaka). Megszálltunk egyszer egy hotelben is az 1200 NOK / szoba / éj volt. Oslo-ban egy budget hotel 700 NOK a pályaudvar könyékén.

Programunk:

2. nap: Atlanti út

Másnap korán indultunk és Oppdal felé haladtunk az E6-oson, elkapott minket a felvidéken egy csúnya havazás, ami nem tesz túl jót az ember hangulatának, főleg a holdbéli tájjal vegyítve, de miután a 70-es útra kanyarodtunk Sunndalsora felé már "csak" eső esett, és a táj egyre szebb (zöldebb) lett. Sunndalsora után a 62-es majd 64-es úton folytattuk az utunkat egyre fantasztikusabb környezetben és időjárásban az Atlanti út felé.

Az Atlanti út:

Tulajdonképpen a norvég fjordvidék két fontos városát Kristiansund-ot és Molde-t köti össze. Egy 36km hosszú nemzeti turistavonal része, ami Bud és Kårvåg között húzódik. 1989. július 7-én nyitották meg az autósok előtt és 1999-ig fizetős volt. Ez az autós túra nem hosszúságáról híres, hanem arról, hogy tulajdonképpen egy hét hídból álló hídcsoportnak az összefoglaló neve. Mindössze 8km hosszú, ez viszont nem jelenti azt, hogy a környék nem bővelkedik látnivalókban.

Aki ezen az úton végigmegy először is megcsodálhatja az Atlanti-óceánt, különleges madárvilágát és ha szerencséje van, még fókákat is láthat. Az időjárás meglehetősen szeszélyes is tud lenni, különösen az őszi viharok. Ennek az igazán művészi módon megoldott hídcsoportnak a legmagasabbika a Storseisundet tulajdonképpen egy igazán futurisztikus építmény, lélegzetelállító forma és környezet. Az autós túra során négy kilátóhely található, ahol szerintem mindenki rengeteg képet készít, hiszen egyik festőibb, mint a másik. Ezek közé tartozik:
  • Askevågen: 360 fokos panoráma tárul elénk és a kilátás pazar, akár napos az idő, akár viharos.
  • Kjeksa: szintén hasonló látványban lesz részünk
  • Geitøya: Geitøya szigetén is nagyon szép képeket készíthetünk az egész hídcsoportról. Ennél a kilátónál gyakran találkozhatunk horgászokkal is.
  • Myrbærholmbrua: ez egy különleges horgászoknak kialakított híd, ahol foghatunk makrélát vagy éppen tőkehalat is. A közelben horgászfelszerelés is bérelhető.
A térképen jelölt pontokon pihenőhelyek vannak, ahol lehet fényképezni, akár kávézni is. Mi is teszteltük a norvég kávét (semmi extra), én pedig egy waffelt vállaltam be. Ehhez egy érdekes tejfölt hoztak, édesebb volt mint a miénk és krémes, lekvárokkal együtt nagyon jól ment a waffelhez.

Karvag

Miután kifényképeztük magunkat és elértünk Karvag-ig visszafordultunk és befejeztünk az utat Bud halászfaluig, továbbra is a tourist road-on haladva. Szép az út és a falu is bájos, tele van régi halászházakkal (ún. rorbu házak). A dombtetőn egy régi német erőd maradványait is megtekinthetjük.

Bud

Szállásunk Andalsnessben volt a Hihostel lánc egy hosteljében a fjord partján, a 90 km megtétele két óránkba került. De mivel még volt időnk meglátogattuk a Trollstiegen-t / Trollok falát is és a hegyről lezúduló Stigfossen vízesést. Nos ez monumentális, sajnos az idő kicsit felhőssé vált, így a képek nem egészen adják vissza a magas hegyek látványát. Kis autónk megszenvedett rendesen amíg felért a hágóra. A 780 m magasan lévő Litlefjellet kilátópontba, ahonnan fantasztikus a kilátás.

Megtett táv az első két napon 640 km = 10 h.

3. nap: Trollstiegen, Alesund

Meglepődtem, de a hostel (amúgy borsos) árában benne volt a reggeli is. Legalább megismerkedtünk a norvég konyha számomra két ikonikussá vált ételével az ecetes heringgel és a kaviár krémmel. Ezeken akár két hetet is el tudtam élni, nagyon finom mindkettő. Bár fura hogy az ecetes hering édes benyomást kellt, volt például erdei gyümölcsös verziója is, meg persze mustáros, paradicsomos.

Mai reggeli tervünk a Trollstiegen volt, az utunk amúgy is arra vezetett Alesund-ba a 63-as panoráma / turista autóúton, de tegnap már nagyrészt letudtuk ezt a programot. Így kényelmesen végigjártuk megint, ki-ki szállva az autóból egy-egy újabb fényképre. Nehéz betelni a látvánnyal, még borús időben is lenyűgöző.

Elhagyva a hágót egy kicsit holdbéli tájon kell vezetni, majd megérkeztünk a következő látnivalóhoz a GUDBRANDSJUVET szurdokhoz. A norvégok híresek arról hogy milyen kiváló helyekre helyeznek autós pihenőket, ahol rengetegen piknikeznek, illetve arról is hogy nagyon szép természetbe illeszkedő kilátókat, látogatóközpontokat építenek. Ezek mindegyik egyedi tervezésű.

Ez az autóút amit megtettünk a 3-4 nap az ún. Golden route, csak mi közbeiktattunk egy Alesund-ot.

Tehát letértünk a 63-asról Alesund felé, a fő látnivaló a hegyi kilátóról készített képek a városról. Nagy szerencsénkre épp kisütött kicsit a nap mikor odaértünk, de persze ilyenkor sem kell ragyogó napsütésre számítani - az égbolt nagy része felhőkkel teli, de ez már nyár a helyieknek :) A hegyre 418 lépcső vezet fel (vagy másik oldalról autóút). A szállásunk megint a Hihostel hálózatban volt, épp a lépcsőtől pár méterre kiváló helyen. Alesundot a legszebb norvég városnak is választották, a panoráma tényleg fantasztikus. Maga a város is megér egy gyors sétát, de 1-2 óra alatt kivégezhető.

A hostel jól felszerelt konyhával bír, amit alig használtak, így készítettünk egy jó cukkinis spagettit vacsorára.

Megtett táv: 140 km - 2,5 h.

4. nap: Geiranger

Ebben a hostelben is volt reggeli, kb. ugyanaz a kiadós kínálat, volt pluszban paradicsomos tonhalkonzerv is, finom volt az is. A reggeli után elindultunk a következő nagy látványossághoz a Geiranger fjordhoz, ez volt utazásunk egyik fő célpontja, így igen hálás voltam hogy gyönyörű időt fogtunk ki (norvég mércével). Miután újra elértük a 63-as utat kompoznunk kellett egyet, majd meredeken emelkedni kezdtünk, és hatalmas hegyek között folytattuk utunkat, egészen az  Ørnesvingen kilátópontig ahonnan ez a látvány fogadott minket.

Szerintem ez volt a legszebb fjord amit láttunk, a kilátópont is egyedi elhelyezkedésű és tervezésű. Miután nagy nehezen kifényképeztem magamat (jó pár tucat kép), legurultunk a településig, és a túl oldalt rögtön felfelé vettük az irányt a Flydalsjuvet kilátóhoz, amely egyébként a szállásunktól 500 m-re volt. Ez már előre vetítte hogy milyen kilátásban lesz részünk a szállástól, ami be is igazolódott, ez volt a legjobb szállásunk. A ház minősége is jó volt még ráadásul (szállásunk Hole Hytteutleige).

A kilátónál lehet ilyen frankó képet is készíteni, kis merészséggel és egy jó szög megtalálásával :)

A kilátópont után a Dalsnibba csúcsra folytattuk utunkat. 1500 m-ig kell felmenni autóval, 4-5 méteres hófalak között egy szűk sávon. Felhők azért így is akadtak bőven.

Kilátás a Dalsnibba-ról
Miután elfoglaltuk a szállásunkat, elindultunk túrázni a Storseterfossen vízeséshez. A szállás ebből a szempontból is kiváló választás, mivel ugyan nem a faluban van lent a víznél, de mind a kilátó, mind a túraútvonalak innen indulnak. A norvégok nem cicóznak ha túráról van szó akkor túrázzunk, 2 km alatt összeszedtünk 550 métert, szinte lépcsőztünk, ugyanis nagy kövekből állították össze a túraösvényt (lépcsőt).

Túraútvonal Norvégiában

Ez kissé kényelmetlen mert általában jóval nagyobbakat kell lépni mint azt tennénk. A vízesés különösen szép volt és érdekessége hogy be lehet menni mögé.

Lefelé egy közeli étteremben (Westeras - van szállásuk is, talán még pazarabb kilátással mint a miénk, de földút vezet fel) megjutalmaztuk magunkat egy 3500 Ft-os sörrel, egy tejfölös waffel-el és egy lazac+rák levessel. Mindegyik nagyon jól esett, csak az ára nem :)

Vesteras

Este még lementünk kocsival a városba tankolni és vásárolni egyet, majd főztünk egy finom tésztavacsorát, amit a fjord-ra néző kilátás mellett költöttünk el otthonról hozott vörösborral kísérve. Idilli nap :)

Megtett táv: 110 km, 2,5 h.

5. nap: Flam

Nagyobb távot kellett megtennünk és az elején megint fel kellett mászni autóval a Dalsnibba csúcs aljáig, elhaladtunk egy hatalmas befagyott tó mellett, még mindent hó borított. Kicsit lentebb értünk és már olvadt a hó.

Ma alagutas napunk volt. Az út jelentős részét alagutakban tettük meg, köztük (Flam előtt) egy 25 km-esben, amelyet hat kilométerenként egy nagyobb termet alakítottak ki, ahová kék eget vetítenek a mennyezetre, és vissza is lehet itt fordulni.

Flam a Naeroy fjordnál fekszik, azt mondják ez az egyik legszebb fjord. Hatalmas óceánjárók horgonyoztak itt, rengeteg turista, fish-and-chips-es. Egy elég pezsgő helynek tűnt. Legfőbb oka a Flamsbana vasút, amely egy hegyi vasút, a tengerszintnél lévő Flam-ból a 800 m felett lévő Myrdalba közlekedik. Myrdal-ban csatlakozás van az Oslo-Bergen útvonalra is.

Nagyon meredek tehát, és fantasztikus panorámát lehet élvezni az 1 órás utazás alatt. A toristák áradata is ide jött, nem is kaptunk jegyet csak a 16-órás vonatra, ami épp megfelelt, ettünk egy grillezett halat, elfoglaltuk a szállásunkat a megszokott hostel lánc kempingjében és már indultunk is.

A vonatozás fantasztikus, ez a világ legmeredekebb normál sínes vonatútja. Ma nagyon felhős időnk volt, és sajnos a felhők sajátossága itt Norvégiában hogy szinte ráülnek a hegyekre, nagyon alacsonyan vannak. Volt olyan hogy már 200 méteren felhőszinttel találkoztunk, de azért így is élmény volt, ilyen völgyeket láttunk:

Flamsbana

A vonatozás közben megállunk a 93 méteres Kjosfossen vízesésnél, ahol 5 perc fotószünetet tart a vonat és van egy kis túrista-szórakoztató performance is.

Szállásunkra visszatérve épp grill-party volt a kempingben így beneveztünk egy bárány és egy rénszarvasnyársra, finom volt. Legalább a sör sem melegedett fel, hisz látszott a leheletünk is a napfényes 9 órai Norvég éjszakában.
Megtett táv: 300 km, 4,5 h

6. nap: Bergen

Másnap egy kisebb táv volt előttünk, de hát erre is 3 órát mondott a tervező, és igaza lett. Bergen felé útközben megálltunk a 152 méter magas Twindefossen-nél, úgy néz ki mint a Fátyol vízesés, csak egy kicsit nagyobb.

Twindefossen

Bergenben a szállásunk ugyanúgy Hihostel-es volt. Ez viszont nem volt túl jó választás, mert kb. 5 km-re volt Bergen központjától, így kocsival kellett bemenjünk. A forgalom pedig elég nagy a városban, nehéz volt parkolót is találni. Bár a nyűgösségemhez hozzájárult az is valószínűleg, hogy még mindig csúnya felhős idő volt.

A 13. század végétől a Hanza-szövetség egyik legfontosabb csomópontja, jelenleg pedig itt található Európa egyik legnagyobb személyhajó kikötője. A rakpart (Bryggen) jellegzetes színes, fából készült, dülöngélő Hanza-házait 1971-ben nyilvánította az UNESCO a világörökség részévé.

Bergen
Meglátogattuk még a híres halpiacot is, ahol vásároltunk egy kis fehér húsú halat, némi rákot és este egész jó chilis-gyömbéres halragut készítettünk belőle. Úgy láttam igen irigykedtek a hostel konyhájában.

Bergen engem nem nyűgözött le annyira, 2-3 órát lehet szerintem eltölteni a városban.
Megtett táv: 163 km, 3 h

7. nap: Latefossen, Steindalfossen, Vorigfossen

Ma vízesést napot tartottunk Bergenből egy újabb tourist road-on indultunk el és elsőként a Steindalfossen-t vettük célba. Nagyon impozáns, és mögé is be lehet menni.

Steindalfossen

Folytattuk utunkat az egyik legnagyobb norvég látványossághoz a Vorigfossenhez, amelyről a legszebb képeket a felett lévő szálloda (Fossli Hotel) lehet készíteni. Maga az idevezető út is gyönyörű és érdekes is, volt olyan rész amikor egy alagútból rögtön egy pár száz méteren lévő hídra érkeztünk, majd újból alagút, amiben körforgalom volt :)

Az időjárás itt kárpótolt minket minden kis felhőért, mivel pont akkor sütött ki amikor odaértünk és hát ilyen szivárványos képeket lehetett készíteni.

Vorigfossen

A mai napon még hátravolt egy másik nagyon látványos vízesés a Latefossen, amelynek a vízhozama lenyűgöző, két ágon is zúdul le a rengeteg víz.

Latefossen

Hosszú utunkat a Hjelmelandi Spa hotelben pihentük ki, elég hangulatos volt a fjordra néző jakuzzi és szauna (üvegablakokkal).

Megtett táv: 400 km, 7 h

8. nap: Preikestolen
A Preikestolen volt az a célpont ami miatt az egész túra eszünkbe jutott anno Gáborral, így erre különösen készültem. Mindössze egy órás autózásra volt tőlünk. A Preikestolen Fjellsute-nél lévő parkolóban rengeteg ember fogadott, talán több ezer - pedig felhős volt éppen, de bizonyára tudták hogy a Lysefjord-ban fantasztikus az idő.

A túra 8 km oda vissza és kb. 4 óra. Kövekből kirakott jól kitáblázott túraútvonalon kell előrefurakodnunk - a rengeteg ember miatt ez nem egy nyugis túrázás, egy-két meredekebb rész (mert van) könnyen torlódást okoz.

Fent a sziklaperemen az érzés semmihez sem fogható, elég óvatosan kiültem a peremre, alattam 600 m szabadesés...

Preikestolen

Fel lehet mászni a Preikestolen felé is ahol még jobb a panoráma. Sokan hoztak fel elemózsiát, néhányan grilleztek is :)

Lysefjorden

Előző éjszakai szállásunkon jót wellnesseztünk, és lőttünk egy-két naplementés képet.

Megtett táv: 100 km, 2 h

9. nap: Kjeragbolten

Életem legkeményebb túrája volt felmenni a Kjerag-ig, mindösszesen 10 km oda vissza, de három hegyet kell megmásznunk, gyakran kb. 35-40 fokos szögben, láncokon felhúznunk magunkat. A három hegyről a másik oldalt mindig le kell kicsit ereszkedni, így visszafelé is van bőven emelkedő. Alig 1000 m-re mentünk fel, de gyakran hóban kellett taposnunk. Gyakran az útjelölések sem látszanak, mindenki ott megy ahol tud.
De nagy élmény felérni - és kiállni erre: - már aki mer :)
Alatta 600 m függőleges sziklafal, és hát nem ám csak ki kell lépni, egy kisebb ugrás is szükségeltetik hozzá.

Kjeragbolten
 A Kjerag után egy hegyi úton Rysstad-ig mentünk, ahol egy kiváló szállásunk volt. A hegyi út szinte végig egysávos, ilyesmi kilátással. A forgalom nem kicsi, gyakran kell centizni, félreállni. A Lysewegen-t egy fórumon az egyik legszebb útszakasszá választották:

Megtett táv: 250 km, 5 h

10. nap: Oslo

Rysstad Oslo kb. 350 km, de azt 5,5 óra alatt tettük meg a szokásos okok miatt. Oslo közlekedése nagyon érdekes, minden autópálya, ring, elkerülő alagutakon megy át a város alatt. Ennélfogva a belváros igen friss levegőjű, kevés az autó, sok a gyalogos biciklis.
Leadtuk a bérelt autót, és a reptéri express vasúttal az 50 km-es távolt alig 20 perc alatt megtettük a városba. A szállásunk a "central stasjon"-tól 10 perc sétára volt, kiváló helyen.

A vasút amúgy nagyon modern, reggel kijelzőn mutatja hogy melyik repülő melyik gate-től indul, mennyi a várakozási idő. Azzal reklámozták magukat hogy sohasem késnek, vagy törölnek járatot - ezt el is hittem, minden óramű pontossággal működik.

Kerestünk egy jó fish and chips-est és besétáltunk a városba felfedezni a közeli látnivalókat.

Megtett táv: 350 km, 5,5 h

11. nap: Oslo városnézés

Szokásos: síugrósánc, múzeumfélsziget hajóval, skanzen, viking múzeum, kastély/vár, kávézás (itt normális kávét lehet kapni néhol), sörözés, fish-and-chips megint (annyira ízlett a tegnapi). Nyugodtság.

Oslo Parlament

Oslo skanzen

Oslo várkastély

Megtett össztáv: min. 2500 km, 42 h - nem kevés. De ezt sajnos csak így lehet, Norvégia nagy (hosszú) ország, a látnivalók sincsenek közel egymáshoz, de megéri ilyen látnivalók máshol nincsenek.

Top5 nekem:
Geiranger fjord (incl. Dalsnibba, Storseterfossen, Flydalsjuvet)
Preikestolen
Trollstiegen
Atlatni út, Bud
Vonningfossen

1. Csodálatos tájak!
    A második kép az elején a hídról nagyon jó, mintha csak az ég felé tartana és ott végződne.
    Ez a szikla, Preikestolen, elég veszélyesnek néz ki, hogy semmi elkerítés nincs a szélein, és az a sok ember csak úgy flangál rajta. Németországban ilyesmit lezárnának, mert nem vállalna senki sem felelőséget a sok lezuhanó emberért. :-)
    Klassz helyek. A szöveg lehetne egy betümérettel nagyobb (nem olvastam el).
    üdv

1. Köszönöm, igen az nekem is nagyon tetszik az a kép. Azért is jó hely Norvégia, mert kb. lépten nyomon lehet csodálatos képeket készíteni - már feltéve ha van napfény :), meg az ember nem unja hogy állandóan meg-meg áll. A Preikestolen-re azt olvastam hogy 2-3 ember azért lezuhan évente, de nem akarják elcsúfítani a természeti szépséget...hát igen, azért én előszőr lecsücsültem, és csak úgy csúsztam ki. A Kjeragbolten-re meg nem volt az a pénz hogy kiugorjak.

Már fel is vettem a betűméretet, véletlenül kicsin maradt. Köszi.